Buddha
Traducere din limba engleza de Carmen Neacsu.
Fara sa se lase descurajat, Buddha si-a continuat calatoria catre Varanasi, un oras important si un centru de invatare pentru brahmini. Nu a zabovit in oras insa, ci s-a dus direct la Parcul Caprioarelor din suburbia Isipatana, unde stia ca traiesc cei cinci fosti tovarasi ai lui. Cand l-au vazut apropiindu-se, acesti bhikkhusi s-au alarmat. Din cate stiau ei, Gotama, mentorul lor, abandonase viata sfanta si se intorsese la lux si la satisfacerea poftelor proprii. Nu-l mai puteau intampina ca in trecut, cu respectul datorat unui mare ascet. Insa erau oameni buni, care urmat ahimsa, si nu voiau sa-i raneasca sentimentele. Drept care au decis ca Gotama poate sa stea o vreme impreuna cu ei, daca doreste, si sa se odihneasca dupa drumul lun. lnsa cand Gotama s-a apropiat au fost comptet dezarmati. Poate ca si ei au fost izbiti de seninatatea si siguranta de sine pe care le emana, fiindca unul dintre bhikkhusi a alergat in intampinarea lui, luandu-i roba si bolul in vreme ce ceilaliti i-au pregatit un loc unde sa, se aseze, i-au adus apa, un scaunel pentru picioare si un prosop, pentru ca fostul lor conducator sa se poata spala pe picioare. L-au primit cu afectiune, numindu-l "prieten". Lucrul acesta se intampla frecvent. Atitudinea lui Buddha, plina de compasiune si de bunatate, dezamorsa ostiltatea oamenilor, zeilor si animalelor deopotriva.
Buddha a trecut direct la subiect. Nu trebuia ca ei sa-l mai numeasca prieten, le-a explicat el, fiindca vechiul lui eu disparuse, iar acum situatia lui era cu totul alta. Era un Tathgata, titlu curios al carui inteles literal este "Astfel Dus". Egoismul lui fusese stins. Ei nu trebuiata sa-si imagineze ca a abandonase viata sfanta. Dimpotriva. Existau in felul lui de a vorbi o convingere si un caracter impertos pe care tovarasii lui nu le mai intalnisera pana atunci. "Ascultati!", le-a zis el. "Am realizat nepieritoarea stare de nibbana. Va voi invala si pe voi! Va voi preda dhamma!" Daca ascultau invataturile lui si le puneau in practica, puteau deveni si ei arahanti; puteau sa calece pe urmele lui, sa patrunda in adevarul suprem si sa faca din el o realitate in viata lor. Tot ce aveau de facut era sa ii dea ocazia sa le vorbeasca.
Buddha le-a tinut atunci prima predica. Accasta a fost pastrata in texte ca Dhammacakkappavattana-Sutta. Discursul Care a Pus in Miscare Roata Dhamma, fiindca, el a adus Invatatura in lume si a initiat o era noua pentru umanitate, aceasta din urma afland acum modul corect de a trai. Scopul ei nu era sa ofere infonnatii metafizice abstruse, ci sa ii conduca pe cei cinci bhikkhusi la iluminare. Ei puteau deveni arahanti, la fel ca el, dar nu aveau sa-si egaleze niciodata invatatorul, fiindca Buddha ajunsese singur la nibbana, fara ajutorul nimanui. Apoi, meritul lui crescuse atunci cand luase decizia de a predica omenirii, de a deveni un Samma Sambuddha, un Invatator al lluminarii Supreme."
Descrierea produsului
Traducere din limba engleza de Carmen Neacsu.
Fara sa se lase descurajat, Buddha si-a continuat calatoria catre Varanasi, un oras important si un centru de invatare pentru brahmini. Nu a zabovit in oras insa, ci s-a dus direct la Parcul Caprioarelor din suburbia Isipatana, unde stia ca traiesc cei cinci fosti tovarasi ai lui. Cand l-au vazut apropiindu-se, acesti bhikkhusi s-au alarmat. Din cate stiau ei, Gotama, mentorul lor, abandonase viata sfanta si se intorsese la lux si la satisfacerea poftelor proprii. Nu-l mai puteau intampina ca in trecut, cu respectul datorat unui mare ascet. Insa erau oameni buni, care urmat ahimsa, si nu voiau sa-i raneasca sentimentele. Drept care au decis ca Gotama poate sa stea o vreme impreuna cu ei, daca doreste, si sa se odihneasca dupa drumul lun. lnsa cand Gotama s-a apropiat au fost comptet dezarmati. Poate ca si ei au fost izbiti de seninatatea si siguranta de sine pe care le emana, fiindca unul dintre bhikkhusi a alergat in intampinarea lui, luandu-i roba si bolul in vreme ce ceilaliti i-au pregatit un loc unde sa, se aseze, i-au adus apa, un scaunel pentru picioare si un prosop, pentru ca fostul lor conducator sa se poata spala pe picioare. L-au primit cu afectiune, numindu-l "prieten". Lucrul acesta se intampla frecvent. Atitudinea lui Buddha, plina de compasiune si de bunatate, dezamorsa ostiltatea oamenilor, zeilor si animalelor deopotriva.
Buddha a trecut direct la subiect. Nu trebuia ca ei sa-l mai numeasca prieten, le-a explicat el, fiindca vechiul lui eu disparuse, iar acum situatia lui era cu totul alta. Era un Tathgata, titlu curios al carui inteles literal este "Astfel Dus". Egoismul lui fusese stins. Ei nu trebuiata sa-si imagineze ca a abandonase viata sfanta. Dimpotriva. Existau in felul lui de a vorbi o convingere si un caracter impertos pe care tovarasii lui nu le mai intalnisera pana atunci. "Ascultati!", le-a zis el. "Am realizat nepieritoarea stare de nibbana. Va voi invala si pe voi! Va voi preda dhamma!" Daca ascultau invataturile lui si le puneau in practica, puteau deveni si ei arahanti; puteau sa calece pe urmele lui, sa patrunda in adevarul suprem si sa faca din el o realitate in viata lor. Tot ce aveau de facut era sa ii dea ocazia sa le vorbeasca.
Buddha le-a tinut atunci prima predica. Accasta a fost pastrata in texte ca Dhammacakkappavattana-Sutta. Discursul Care a Pus in Miscare Roata Dhamma, fiindca, el a adus Invatatura in lume si a initiat o era noua pentru umanitate, aceasta din urma afland acum modul corect de a trai. Scopul ei nu era sa ofere infonnatii metafizice abstruse, ci sa ii conduca pe cei cinci bhikkhusi la iluminare. Ei puteau deveni arahanti, la fel ca el, dar nu aveau sa-si egaleze niciodata invatatorul, fiindca Buddha ajunsese singur la nibbana, fara ajutorul nimanui. Apoi, meritul lui crescuse atunci cand luase decizia de a predica omenirii, de a deveni un Samma Sambuddha, un Invatator al lluminarii Supreme."
Detaliile produsului